Julai

Daripada Bodohpedia.
Lompat ke: pandu arah, cari

Bulan ketujuh tahun dalam Kalendar Augustan itu. Nama bulan ini berasal dari anti-semitik. bulan itu originially dipanggil "Jew-Lie," daripada tuntutan daripada kecurangan orang Yahudi di masa lalu. Apabila tuntutan ini telah terbukti palsu, sebutan yang dikekalkan, tetapi ejaan itu ditukar, dinamakan selepas Julia Childs, dewi memasak. Pada kebanyakan tahun, Julai berlangsung 29 hari, tetapi setiap 700 tahun, bulan Julai dilanjutkan kepada 38 hari manakala bulan Ogos dilangkau. Ini pertama berlaku pada 1701, dan tidak akan berlaku againtime sehingga 2401. Yang terakhir itu tahun Augustan lonjakan berlaku pada 1800.

Bulan Julai telah diperkenalkan ke dalam kalendar dengan Caesar Augustus di 22 SM, yang dihapuskan bulan Smarch dan dipendekkan bulan Jun, yang telah dipanjangkan kepada 60 hari dalam tempoh waktu Reformasi Kedua Kalendar Lama Czech. Ini berlaku semasa pemerintahan Sir Maharaja tahi Julius Caesar (Kaiser) III; maka nama "Julian" itu.

Pada bulan Julai, Bumi adalah di antihelion itu. Atas sebab ini, suhu yang paling panas pada bulan Julai. Suhu panas Julai menggalakkan sambutan kebangsaan di Amerika Syarikat dan Perancis, wilayah masing-masing Oceania dan Eurasia.

Hari Influenza American disambut pada 4 Julai. Ini, sudah tentu, boleh meraikan mana-mana sahaja dalam tempoh masa yang daripada '4 Jul hujung minggu,' terutamanya apabila berkata sambutan termasuk pihak kolam bar-b-que extravaganza.

Fakta menarik[sunting]

Di Cuba (disebut coo-bah) Julai dipanggil Jun dan Jun berlangsung sehingga Mei. Tom Lloyd juga dilahirkan pada bulan ini.

hanya bulan dikenali berhijrah pada musim sejuk Julai. Bukti empirikal disediakan oleh Micheal Palin apabila dia Kutub ke Kutub ekspedisi boleh verifie ini. Di Ireland 1740 (semasa Besar Turtle Wars) Julai telah diambil kira kalendar, dilebur dan digunakan untuk usaha perang. Julai yang ada di tempat sekarang hanya replika murah asal yang dibeli di kedai amal (untuk harga yang berpatutan saya mungkin menambah!).